V záplavové oblasti se nebojí

31.03.2006 09:00

PRÁVO

    Oba dva žijí na místě, které každé jaro ohrožují záplavy. Voda jim doslova klepe na dveře a někdy se nerozpakuje vejít dovnitř. Přesto oba ve chvíli, kdy se řeka vylévá z břehů, jeví stejný klid. Dvaaosmdesátiletá Růžena Cyprisová bydlí v Lanžhotě na Břeclavsku od svých čtyř let, pamatuje dobu, kdy vedle jejího domku klapal mlýn. Téměř každé jaro ji voda z řeky zaplaví zahrádku a před devíti lety se dokonce dostala až k vratům jejího domku, kde teď už bydlí sama. Strach ale nemá. „Většinou o řece ani nevím, ale někdy se rozlije i sedmkrát do roka. Většinou to odnese zahrádka, ale já už toho moc nepěstuju. Dole mám jahody pro vnoučata, tak bych byla ráda, kdyby zůstaly,“ říká s úsměvem Růžena Cyprisová, která se v těchto dnech chodí dívat, co voda dělá. „Je tady moc krásně, neměnila bych,“ tvrdí.

    Horší chvíle v těchto dnech prožívá Pavel Joura z Rohatce na Hodonínsku, kterému rozvodněná Morava zaplavila domek. Ještě včera ráno měl v pokoji vody po kolena, pak ji hasiči vyčerpali, ale hladina se stále drží, a tak akutní nebezpečí trvá. „Hasiči tady byli od čtyř od rána, teď všichni čekáme, co bude dál,“ říká Joura, kouří cigaretu a sedí na pytli s pískem. Ulice je plná vody, kolem domků postávají kromě hasičů obyvatelé vytopených domů a jejich sousedé. Překvapivě zde panuje dobrá nálada. „Nejhorší to bylo před devíti lety, kdy mě voda zaplavila poprvé a já neměl pojištěný barák, teď už jsem se poučil,“ vysvětluje Joura. Přizvukuje mu také jeden z místních hasičů. „Tenkrát jsme lítali kolem a nevěděli pořádně, co dělat, teď už máme natrénováno,“ tvrdí místní hasič Kamil Šebesta. Nábytek vytopeného domku schovali sousedé, spát půjde rohatecký rodák k bratrovi, který bydlí ve stejné obci. O tom, že by dům prodal nebo opustil, v žádném případě neuvažuje. „Vyrostl jsem tady a mám dům rád. Vím, že mi jej může vyplavit voda, ale stojí mi to za to,“ říká Joura. S úklidem mu pomohou sousedé, musí ale počkat až dům vyschne. „Zatím to moc nevypadá,“ komentuje Joura stále vysokou hladinu řeky.