Klimešův rekord odolal. Keňané předvedli v Rohatci průměrný výkon

08.05.2013 14:31

Hodonínský deník.cz

Rohatec – Zpestřili závod, ale svým výkonem diváky, organizátory ani ostatní běžce nijak neoslnili. Jubilejní dvacátý ročník Rohatecké desítky ovládla dvojice Keňanů. Z vítězství v sedmém závodě Moravsko-Slovenského běžeckého poháru 2013 se nakonec radoval Wycliffe Kipkorir Biwot, který doběhl do cíle desetikilometrové trati v čase 30:57. Za rekordem kyjovského Pavla Klimeše z roku 1996 zaostal o dvaapadesát vteřin. Druhý skončil na Slovácku další Afričan Henry Kemboi, třetí příčku obsadil Lukáš Kučera. Člen Univerzity Brno se musel na trati obejít bez staršího bratra Martina, který hlavně kvůli startu zahraničních běžců šetřil své síly na odpolední extraligu. „Vůbec nevím, o co černochům šlo. Rohatecký starosta je pozval a oni odmítli běžet na traťový rekord. Někdo by se měl příště zamyslet, koho pozve a koho ne. Jestli to organizátoři chtěli znechutit českým běžcům, tak se jim to určitě povedlo," zlobil se Martin Kučera, který v Rohatci triumfoval v roce 2010. 

Ani mladší ze sourozenců Kučerových ovšem neběžel naplno. Brněnský vytrvalec totiž moc dobře věděl, že proti dvojici afrických závodníků je bez šance. Navíc Kučera šetřil síly na večerní extraligu. „Kdybych věděl, že tady budou Afričani, tak sem ani nejedu, protože by to nemělo smysl. Černoši si na trati v klidu vyprávěli. V prvním kole jsem byl dokonce dvakrát před nimi, protože to vyloženě vypustili a na silnici klusali," pravil Lukáš Kučera, který utekl na rovince Tomáši Steinerovi a až do cíle si kontroloval třetí místo. Čtvrtý doběhl právě Steiner. „Bylo to moje maximum. Snažil jsem se o co nejlepší čas, ale protože jsem po většinu závodu běžel sám, tak to bylo horší," uvedl Steiner. „Jinak se mi běželo výborně. Rohatecká trať mi sedí," přidal. Ani jemu se ovšem start Keňanů příliš nezamlouval. „Pro české závodníky je to demotivující, protože vědí, že se s nimi běžet nedá. Bylo na nich vidět, že šli vyloženě na pohodu. Nikam to nehnali. Naopak zrychlovali, zpomalovali. Nemělo význam s nimi závodit," řekl Steiner.

Podobný názor měl i ředitel závodu Luděk Durďák. „I když bych to jako spolupořadatel akce neměl říkat, podle mě jsme ale jiná kategorie. Rohatecká desítka by měla být spíše pro amatérské běžce. Nejsme vhodný typ závodu na takovou konkurenci. Černoši si to v Rohatci vyklusali," uvedl Durďák. Loňský vítěz letos skončil v domácím prostředí šestý. „Bylo to moje maximum. V posledních týdnech jsem se snažil máknout, protože jsem nechtěl doma udělat ostudu. Jelikož ale neběhám tolik, co loni, tak musím být s umístěním spokojení," pronesl Durďák. Ten hodnotil dvacátý ročník pozitivně. „Počasí vyšlo. Jsem moc rád, že do Rohatce dorazilo tolik lidí. Mě hlavně těší, že zájem o náš závod roste. Dříve jsme měli sedmdesát závodníků, teď je to sto třicet, což je krásné," prohlásil Durďák.

Třetí medaili získala pro Keňu Christine Chepkemei. Ta zdolala v Rohatci i Rumunku Danielu Elenu Cirlanovou. Chepkemeiová navíc o více než minutu a půl překonala traťový rekord Kateřiny Doubkové. Ten nový má hodnotu 17:07 minuty. Na třetím místě v Rohatci skončila Jana Kadlecové. Hned za ní doběhla Slovenka Erika Farkašová. „Na to, co mám letos naběhané, tak jsem podala dobrý výkon. Běželo se mi dobře. Vzduch byl dobrý, ale než jsem se pořádně rozběhla, tak se mi špatně dýchalo," řekla Kadlecová. I hodonínská závodnice by se obešla bez exotických sportovců. „Proti zahraničním běžcům vůbec nic nemám. Vesnický závod určitě oživili. Pokud byli pozvaní, tak nevidím důvod, proč by nepřijeli. Na druhé straně pokud obec chtěla do závodu vložit více peněz, tak je mohla dát raději dětem. Třeba všichni mladí běžci mohli dostat nějakou pozornost," míní Kadlecová.

Závod juniorů si podmanil David Herka. Člen AK Hodonín se chvíli držel i před dvojicí Keňanů. „Já bych s nimi vydržel běžet až do cíle, ale nechtěl jsem běžet naplno. Byl to pro mě takový trénink. V Rohatci se mně ale běželo dobře. Mám tady kamarády a známé, je tady navíc příjemné prostředí i lidé," řekl Herka. Závod na in-line bruslích ovládl Petr Hanák. Bučovický závodník porazil druhou Lucii Korvasovou i třetí Petru Korvasovou. Veřejný štafetový běh se kvůli malému zájmu neuskutečnil.